Toν Ιούλιο του 2022 η ομάδα μας απέκτησε άλλη μια σημαντική διάκριση, καθώς συμμετείχε και ξεχώρισε για 3η συνεχόμενη φορά στο διεθνή διαγωνισμό αεροναυπηγικής μηχανικής, Air Cargo Challenge (ΑCC).
Ο Air Cargo Challenge αποτελεί έναν φοιτητικό διαγωνισμό, που διεξάγεται κάθε δύο χρόνια από την νικήτρια ομάδα του προηγούμενου διαγωνισμού, και για τον οποίο οι συμμετέχοντες καλούνται να σχεδιάσουν ένα μη επανδρωμένο αερόχημα (UAV) που είναι σε θέση να πετάξει με το μεγαλύτερο δυνατό ωφέλιμο φορτίο (payload) σύμφωνα με τους κανόνες που καθορίζονται από τον διαγωνισμό.
Το UAV θα πρέπει να μεταφέρει κάποιο φορτίο στο πλαίσιο μίας συγκεκριμένης αποστολής. Η βαθμολογία της ομάδας δε δίνεται μόνο από τις επιδόσεις που επιδεικνύει στο κομμάτι των πτήσεων που διεξάγονται κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού, αλλά και από την τεχνική ποιότητα του έργου, μέσω της αξιολόγησης της τεχνικής αναφοράς και των σχεδίων.
Ο διαγωνισμός του 2021, έπειτα από αναβολή λόγω της πανδημίας, πραγματοποιήθηκε στις 5-8 Ιουλίου 2022 στο Μόναχο. Η αποστολή που τέθηκε από τη διοργάνωση είχε ως στόχο τη μεταφορά φιαλών αίματος ως φορτίο και την κάλυψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερης απόστασης κατά την πτήση. Έπειτα από δύο επιτυχημένες συμμετοχές του Aeronautics Department στον διαγωνισμό, το 2017 και 2019, η ομάδα έλαβε μέρος στην πιο πρόσφατη διοργάνωση με το αερόχημα Aeolus.
H σχεδίαση του Aeolus ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2020 με βάση τους περιορισμούς που τέθηκαν από τον διαγωνισμό, σχετικά με τις διαστάσεις του αεροπλάνου και το σύστημα πρόωσης (προπέλα, κινητήρας, μπαταρία). Η ομάδα δούλεψε σκληρά και οργανωμένα, δίνοντας προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια του σχεδιασμού και της κατασκευής τoυ Αeolus. ‘Eπειτα από προσαρμογές για βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής συμπεριφοράς του, η κατασκευή του Aeolus ξεκίνησε στις αρχές του 2022. H άτρακτος του Aeolus έχει μήκος 1.5 m. , ενώ το βάρος του αεροχήματος χωρίς φορτίο είναι 3.50 kg.
Για την κατασκευή του Aeolus επιλέχθηκαν σύνθετα υλικά, λόγω της υψηλής ανθεκτικότητάς τους. Το βασικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε είναι το ανθρακόνημα (carbon fiber), ώστε να επιτευχθεί ανθεκτική κατασκευή με χαμηλό βάρος, ενώ ένα τμήμα της ατράκτου είναι κατασκευασμένο από υαλόνημα (fiberglass), ώστε να επιτρέπει τη διέλευση του σήματος για έλεγχο του αεροχήματος. Η κατασκευή των επί μέρους τμημάτων του αεροχήματος έγινε με την εφαρμογή έγχυσης στο κενό (vacuum infusion process) σε καλούπια. Το σύστημα πρόωσης (propulsion) του αεροχήματος καθορίζεται από τους κανονισμούς του διαγωνισμού. Η προπέλα που χρησιμοποιήθηκε είναι η APC 10x6E. Ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι ο AXI 2826/10 GOLD LINE V2, ενώ η μπαταρία που επιλέχθηκε είναι τεχνολογίας πολυμερών λιθίου (LiPo), με ονομαστική τάση 11.1V. Από τον συνδυασμό των παραμέτρων, υπολογίστηκε διαθέσιμη ισχύς 260 W.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής τον Ιούνιο του 2022, η ομάδα πραγματοποίησε με επιτυχία δοκιμαστικές πτήσεις στη Λάρισα, από τις οποίες προέκυψε σημαντικό feedback για τελευταίες βελτιώσεις. Ειδικότερα, ο Aeolus πραγματοποίησε με επιτυχία πολλαπλές πτήσεις που δοκίμασαν την αεροδυναμική του συμπεριφορά, τη δομική του ακεραιότητα και την καλή λειτουργία όλων των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων. Παράλληλα, δοκιμάστηκαν συγκεκριμένες πτυχές της αποστολής μας για τον διαγωνισμό Air Cargo Challenge, όπως η απογείωση σε γρασίδι υπό περιορισμένη απόσταση, ενώ εξετάστηκαν και πολλοί διαφορετικοί συνδυασμοί για το φορτίο, ώστε να βρεθεί η καλύτερη επίδοση μεταξύ της απόστασης απογείωσης και του βάρους του φορτίου.
Η παρουσία της ομάδας στον διαγωνισμό του Μονάχου ξεκίνησε με την τεχνική επιθεώρηση του Aeolus από τους διοργανωτές, η οποία έκρινε το αερόχημα ασφαλές και κατάλληλο για συμμετοχή στις πτήσεις. Κατά τη διάρκεια των πτήσεων του διαγωνισμού, αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε περισσότερο στην επίτευξη μεγαλύτερης ταχύτητας και μικρότερης απόστασης απογείωσης, αντί να μεταφέρουμε μεγάλο βάρος ωφέλιμου φορτίου.
Η απόφαση αυτή προέκυψε από την ανάλυση βαθμολόγησης που πραγματοποιούσαμε πριν από κάθε πτήση, η οποία έδειξε αυτή την επιλογή ως την πιο πλεονεκτική. Έτσι, ο Aeolus πραγματοποίησε συνολικά 5 πτήσεις, μία δοκιμαστική και τέσσερις αγωνιστικές, οι οποίες στέφθηκαν όλες με επιτυχία. Η βαθμολόγηση των πτήσεων προέκυψε ως συνδυασμός παραμέτρων, όπως το βάρος του φορτίου, το μέγιστο υψόμετρο και η συνολική απόσταση που διένυσε το αεροπλάνο κατά την πτήση, ενώ για την τελική αξιολόγηση λήφθηκαν υπόψη και η αναλυτική αναφορά που είχε παραδοθεί για τη σχεδίαση, τα τεχνικά σχέδια και το βίντεο-παρουσίαση της ομάδας. Η τελική κατάταξη έφερε την ASAT στην 9η θέση μεταξύ 26 διεθνών ομάδων, την υψηλότερη που έχει κατακτήσει μέχρι τώρα η ομάδα.
H ομάδα είναι υπερήφανη, καθώς κατάφερε να αναδείξει τις ικανότητές της, να επιβεβαιώσει την λειτουργία των συστημάτων που σχεδίασε και να αποκτήσει τόσο νέες γνώσεις όσο και μία μοναδική εμπειρία, που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για μελλοντικά σχέδια και έργα.
Επιπλέον, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τις άλλες ομάδες, να ανταλλάξουμε τεχνογνωσία και, το σημαντικότερο, να πετάξουμε το UAV μας, το οποίο αποδείχθηκε πολύ σταθερό και ανθεκτικό, καθώς δεν παρουσίασε καμία απολύτως ζημιά κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Κρατώντας αυτό το ταξίδι ως τροφή για σκέψη, είμαστε περήφανοι για όσα έχουμε καταφέρει και δεσμευόμαστε να εξελισσόμαστε συνεχώς.
Ευχαριστούμε όλους, και κυρίως τους χορηγούς μας, για τη στήριξη και την εμπιστοσύνη!